ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ. Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ ΥΙΟΥ.
Ἄνθρωπός τις εἶχε δύο υἱούς. καὶ εἶπεν ὁ νεώτερος αὐτῶν τῷ πατρί· πάτερ, δός μοι τὸ ἐπιβάλλον μέρος τῆς οὐσίας. καὶ διεῖλεν αὐτοῖς τὸν βίον. καὶ μετ' οὐ πολλὰς ἡμέρας συναγαγὼν ἅπαντα ὁ νεώτερος υἱὸς ἀπεδήμησεν εἰς χώραν μακράν, καὶ ἐκεῖ διεσκόρπισεν τὴν οὐσίαν αὐτοῦ ζῶν ἀσώτως. δαπανήσαντος δὲ αὐτοῦ πάντα ἐγένετο λιμὸς ἰσχυρὰ κατὰ τὴν χώραν ἐκείνην, καὶ αὐτὸς ἤρξατο ὑστερεῖσθαι. καὶ πορευθεὶς ἐκολλήθη ἑνὶ τῶν πολιτῶν τῆς χώρας ἐκείνης, καὶ ἔπεμψεν αὐτὸν εἰς τοὺς ἀγροὺς αὐτοῦ βόσκειν χοίρους· καὶ ἐπεθύμει γεμίσαι τὴν κοιλίαν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν κερατίων ὧν ἤσθιον οἱ χοῖροι, καὶ οὐδεὶς ἐδίδου αὐτῷ. εἰς ἑαυτὸν δὲ ἐλθὼν εἶπε· πόσοι μίσθιοι τοῦ πατρός μου περισσεύουσιν ἄρτων, ἐγὼ δὲ λιμῷ ὧδε ἀπόλλυμαι! ἀναστὰς πορεύσομαι πρὸς τὸν πατέρα μου καὶ ἐρῶ αὐτῷ· πάτερ, ἥμαρτον εἰς τὸν οὐρανὸν καὶ ἐνώπιόν σου· οὐκέτι εἰμὶ ἄξιος κληθῆναι υἱός σου· ποίησόν με ὡς ἕνα τῶν μισθίων σου. καὶ ἀναστὰς ἦλθε πρὸς τὸν πατέρα ἑαυτοῦ. ἔτι δὲ αὐτοῦ μακρὰν ἀπέχοντος εἶδεν αὐτὸν ὁ πατὴρ αὐτοῦ καὶ ἐσπλαγχνίσθη, καὶ δραμὼν ἐπέπεσεν ἐπὶ τὸν τράχηλον αὐτοῦ καὶ κατεφίλησεν αὐτόν. εἶπε δὲ αὐτῷ ὁ υἱὸς· πάτερ, ἥμαρτον εἰς τὸν οὐρανὸν καὶ ἐνώπιόν σου, καὶ οὐκέτι εἰμὶ ἄξιος κληθῆναι υἱός σου. εἶπε δὲ ὁ πατὴρ πρὸς τοὺς δούλους αὐτοῦ· ἐξενέγκατε τὴν στολὴν τὴν πρώτην καὶ ἐνδύσατε αὐτόν, καὶ δότε δακτύλιον εἰς τὴν χεῖρα αὐτοῦ καὶ ὑποδήματα εἰς τοὺς πόδας, καὶ ἐνέγκαντες τὸν μόσχον τὸν σιτευτόν θύσατε, καὶ φαγόντες εὐφρανθῶμεν, ὅτι οὗτος ὁ υἱός μου νεκρὸς ἦν καὶ ἀνέζησεν, καὶ ἀπολωλὼς ἦν καὶ εὑρέθη. καὶ ἤρξαντο εὐφραίνεσθαι. Ἦν δὲ ὁ υἱὸς αὐτοῦ ὁ πρεσβύτερος ἐν ἀγρῷ· καὶ ὡς ἐρχόμενος ἤγγισε τῇ οἰκίᾳ, ἤκουσε συμφωνίας καὶ χορῶν, καὶ προσκαλεσάμενος ἕνα τῶν παίδων ἐπυνθάνετο τί εἴη ταῦτα. ὁ δὲ εἶπεν αὐτῷ ὅτι ὁ ἀδελφός σου ἥκει, καὶ ἔθυσεν ὁ πατήρ σου τὸν μόσχον τὸν σιτευτόν, ὅτι ὑγιαίνοντα αὐτὸν ἀπέλαβεν. ὠργίσθη δὲ καὶ οὐκ ἤθελεν εἰσελθεῖν. ὁ οὖν πατὴρ αὐτοῦ ἐξελθὼν παρεκάλει αὐτόν. ὁ δὲ ἀποκριθεὶς εἶπε τῷ πατρὶ· ἰδοὺ τοσαῦτα ἔτη δουλεύω σοι καὶ οὐδέποτε ἐντολήν σου παρῆλθον, καὶ ἐμοὶ οὐδέποτε ἔδωκας ἔριφον ἵνα μετὰ τῶν φίλων μου εὐφρανθῶ· ὅτε δὲ ὁ υἱός σου οὗτος, ὁ καταφαγών σου τὸν βίον μετὰ πορνῶν, ἦλθεν, ἔθυσας αὐτῷ τὸν μόσχον τὸν σιτευτὸν. ὁ δὲ εἶπεν αὐτῷ· τέκνον, σὺ πάντοτε μετ' ἐμοῦ εἶ, καὶ πάντα τὰ ἐμὰ σά ἐστιν· εὐφρανθῆναι δὲ καὶ χαρῆναι ἔδει, ὅτι ὁ ἀδελφός σου οὗτος νεκρὸς ἦν καὶ ἀνέζησε, καὶ ἀπολωλὼς ἦν καὶ ευρέθη. Βλέπετε οτι το Τριώδιο ανοίγει με την παραβολή του τελώνου και του Φαρισαίου, γιατί μέσω αυτής της παραβολής ο Χριστός μας διδάσκει την ταπείνωση, που είναι ο πρώτο σκαλοπάτι για τη σωτηρία μας.Το δεύτερο σκαλοπάτι που ακολουθεί στη δεύτερη Κυριακή του τριωδίου είναι η μετάνοια που είναι το κεντρικό μήνυμα της παραβολής του ασώτου υιού, γι΄αυτό το λόγο οι πατέρες της Εκκλησίας μας εθέσπισαν ώστε τις δυο πρώτες Κυριακές του Τριωδίου να ακούμε αυτά τα δύο Ευαγγελικά αναγνώσματα,που αναφέρονται πρώτα στη ταπείνωση και μετά στη μετάνοια. Και συγκεκριμμένα μπορούμε να παρομοιάσουμε τον Φαρισαίο της παραβολής του Τελώνου και Φαρισαίου με τον αδελφό του ασώτου στην παραβολή του ασώτου υιού. Και τα δύο αυτά πρόσωπα είναι στεγνά από αγάπη, προβάλλουν μπροστά στο Θεό τα καλά τους έργα, ο μεν φαρισαίος με έπαρση προσεύχεται προβάλλοντας τον εαυτό του σαν τον καλύτερο και δικαιότερο άνθρωπο, λέγοντας δεν είμαι σαν αυτόν τον τελώνη, ο δε αδελφός του ασώτου κάνει ακριβώς το ίδιο και αυτός προβάλλει τα καλά του έργα μπροστά στον Θεο,λέγοντάς του: σου δουλεύω τόσα χρόνια κλπ, θεωρώντας οτι είναι ανώτερος από τον άσωτο αλλά μετανοημένο αδελφό του. Και έτσι λοιπόν ο άσωτος άνθρωπος αφού πάρει αυτό που του ανήκει το κατασπαταλά και καταλήγει στο τέλος να ζει μαζί με τους χοίρους, να τρώει μαζί τους και να τρώει και από το φαΐ τους. Αλλά και ο μεγαλύτερος αδελφός του ασώτου δεν βρίσκεται σε καλύτερη πνευματική κατάσταση, μολονότι δεν έχει φύγει από το σπίτι του πατέρα του, τουτέστιν από την Εκκλησιά του. Εκτελεί όλα τα θρησκευτικά του καθήκοντα, προσεύχεται, οπως ο φαρισαίος, προσκυνάει έως εδάφους τις άγιες εικόνες, ίσως και να ψάλλει, και όμως μέσα του είναι στεγνός από αγάπη και από χαρά.ζει συνεχώς μέσα στην κατήφεια και στη θλίψη.. Και ενώ ο Θεός θυσιάζει από τη χαρά του το πιο καλοθρεμμένο μοσχάρι, που συμβολίζει τη θυσία του Ιησού Χριστού , κάνει μέγα δείπνο από η μεγάλη Του χαρά για την μετάνοια και επιστροφή του άσωτου παιδιού του, αυτός ο αδελφός του,το καλό παιδί,τί κάνει ? γογγύζει και διαμαρτύρεται κατά του Θεού, θυμώνει και δεν θέλει να συμμετέχει στο δείπνο. Και ενώ είναι μπροστά του το σιτευτό μοσχάρι, δηλαδή ο Ιησούς Χριστός, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου, αυτός γογγύζει, γκρινιάζει και κάνει παρατηρήσεις στο Θεό στον πατέρα του, οτι ούτε ένα κατσικάκι δεν του έδωσε. Αγαπητοί μου φίλοι, όλοι οι άνθρωποι απανταχού της γης, βρισκόμαστε είτε στη θέση του ασώτου, είτε στη θέση του αδελφού του. Δύο είναι οι μεγάλες κατηγορίες των ανθρώπων μπροστά στο Θεό. Είναι οι άσωτοι που όμως μετανοούν και σώζονται και επιμένουν να βρίσκονται στο δύσκολο και ανηφορικό δρόμο του Χριστού έως του τέλους της επίγειας ζωής τους, και είναι αυτοί οι οποίοι ομοιάζουν με τον αδελφό του ασώτου.. αυτοί δεν είναι άσωτοι, φαινομενικά είναι καλοί άνθρωποι , εκκλησιάζονται τακτικά, εκτελούν όλους τους τύπους των θρησκευτικών καθηκόντων τους,κάνουν λειτουργίες, είναι θρήσκοι, αλλά στην πραγματικότητα βρίσκονται πολύ μακρυά από την χάρη και το έλεος του Θεού, αυτοί είναι οι συνεχώς γκρινιάριδες, που δεν έχουν ειλικρινή χαρά και αγάπη για τον αδελφό τους, και ο,τι και αν κάνουν, το κάνουν για να δοξασθούν από τους ανθρώπους και όχι από τον Θεό.Θα ήθελα να συμπληρώσω λίγα ακόμη σχετικά με τη συνάντηση του μετανοημένου αμαρτωλού πρώην ασώτου υιού με τον πατέρα του... Ενώ λοιπόν ακόμη ο άσωτος ήτανε μακριά, ο πατέρας του τον είδε και έτρεξε πρώτος και τον προϋπάντησε και τον καταφίλησε, συγχωρώντας τον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ τα σχόλια σας να είναι καλοπροαίρετα και ειλικρινή.
Ευχαριστώ
Ο διαχειριστής.
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.