Translate

Παρασκευή 31 Μαρτίου 2023

Ο ΚΗΠΟΣ ΕΜΠΑΙΝΕ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Στην αρχή του βίντεο παρουσιάζει και μια εικόνα της Αγίας Θαλασσινής της Άνδρου.
Ποίημα Οδυσσέα Ελύτη .
Ο κήπος έμπαινε στη θάλασσα βαθύ γαρούφαλο ακρωτήρι Το χέρι σου έφευγε με το νερό να στρώσει νυφικό το πέλαγο Το χέρι σου άνοιγε τον ουρανό.
Άγγελοι μ’ έντεκα σπαθιά πλέανε πλάι στ’ όνομά σου σκίζοντας τ’ ανθισμένα κύματα Στους κόρφους σου έκρυβες μια χάρη που ήταν το ίδιο το φεγγάρι.
Φεγγάρι εδώ, φεγγάρι εκεί αίνιγμα διαβασμένο από τη θάλασσα Για το δικό σου το χατίρι ο κήπος έμπαινε στη θάλασσα βαθύ γαρούφαλο ακρωτήρι.

 Ερμηνευτική σχολιαστική ανάλυση.
Πρώτη στροφή. Εύκολα γίνεται αντιληπτό από τη πρώτη σειρά της πρώτης στροφής, ( Ο κήπος έμπαινε στη θάλασσα!) ότι το νόημα του είναι η ερωτική πράξη, είναι το ¨μπάσιμο¨" του ανδρικού οργάνου στο γυναικείο όργανο αναπαραγωγής, αλλοιώς στην πραγματικότητα κανένας κήπος δεν μπαίνει στη θάλασσα . Πρός τούτοις παρομοιάζεται το ανδρικό όργανο αναπαραγωγής με ακρωτήρι ( στενή λωρίδα γης) που διεισδύει μέσα στην απέραντη θάλασσα. Όμως η εκπληκτικη σύλληψη αυτών των στίχων από τον Ελύτη έχει περαιτέρω μυστικές προεκτάσεις, εδώ παρουσιάζει ανάγλυφα της μεγαλωσύνη της γυναίκας με την απέραντη θάλασσα, που στο μέγεθπος της είναι πολύ μεγαλύτερη από τη ξηρά πάνω στη γη! Και όπως χύνονται τα ποτάμια μέσα σε αυτήν, έτσι και το ανδρικό σπέρμα χύνεται μέσα στη μήτρα της γυναίκας και τη γονιμοποιεί. Η φυσική εκροή των ποταμών στη θάλασσα επιτυγχάνεται μεταφυσικά κατά τον Ελύτη με την είσοδο του ακρωτηρίου στη θάλασσα! Η δε ηδονή της ερωτικής πράξης παρομοιάζεται στον τελευταίο στίχο της πρώτης στροφής με το άνοιγμα του ουρανού, πάνω με απλωμένο το νυφικό ( πρώτη νύχτα του γάμου) πάνω στο πέλαγος.
Δεύτερη στροφή.
Εδώ ο αριθμός 11 ( έντεκα σπαθιά) συμβολίζει τα δύο φύλα του άνδρα και της γυναίκας που στον αριθμο 11 κολλάνε το ένα δίπλα στο άλλο ( και έσονται οι δύο εις σάρκα μία!) Και αυτά τα δύο σώματα ενωμένα πλέουν πλάΙ στο όνομα της Αγάπης , και σκίζουν τα ανθισμένα κύματα, εδώ ο ανθός των κυμάτων συμβολίζει την ηδονή., ενώ η χάρη που έχουν τα ολοστρόγγυλα στήθη της γυναίκας συμβολίζονται με το στρογγυλό φεγγάρι '
 Τρίτη στροφή.
 Εδώ ο Ελύτης διορθώνει και γράφει για δίδυμα φεγγάρια ( φεγγάρι εδώ φεγγάρι εκεί), για να περιγράψει και τα δύο στήθη της γυναίκας. Και στις τελευταίες σειρές μας λέει ότι για το χατήρι της γυναίκας , ο κήπος έμπαινε μέσα της όπως το ακρωτήρι που μοιάζει με βαθύ γαρύφαλλο! Εάν εξετάσουμε ακόμη πιο βαθιά αυτό το ποίημα του Ελύτη, ίσως αναφέρεται με τη λέξη Κήπος, ο Κήπος του χαμένου Παραδείσου, τον οποίον έχασε ο άνθρωπος εξ αιτίας της αμαρτίας του, να όμως που τώρα μετά την έξωση του απο τον Παράδεισο της τρυφής, ο Θεός έκαμε έτσι ώστε η ερωτική πράξη και η προσωρινη ηδονή της ,να τον μεταφέρει έστω και για μερικά δευτερόλεπτα στην πνευματική θεία ηδονή της επικείμενης ζωής στη βασιλεία των ουρανών, ενώ ακόμη ζει στη γη.
Κωνσταντίνος Στρατής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ τα σχόλια σας να είναι καλοπροαίρετα και ειλικρινή.
Ευχαριστώ

Ο διαχειριστής.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.